top of page

Бизнесът ще трябва да поднови четвърт милион фискални устройства

  • Снимка на автора: BulfyTax
    BulfyTax
  • 5.12.2018 г.
  • време за четене: 2 мин.

С промените в наредба № H-18, НАП цели да наложи допълнителна тежест върху малките и средни фирми, смята Бизнеса.

Само една шеста от реално функциониращите фискални устройства у нас няма да се наложи да бъдат обновени или подменени от търговците. Бизнесът определя масовата подмяна на касовите апарати заради новите изисквания на приходната агенция като пореден удар върху „белия“ бизнес.

Старите фискални устройства трябва да излязат от употреба до края на март следващата година, срок, който според търговците е нереалистичен. Промените бяха приети в края на септември и са в Наредба Н-18 за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства. От Агенцията по приходите обяснява, че промените са продиктувани от някой съществени фискални рискове. Сред тях са използването на касови апарати в ресторантите и заведенията за бързо хранене, търговията на дребно с хранителни стоки, търговията с облекла и обувки и други. От НАП призовават всички търговци да се свържат с производителите на касови апарати или със сервизните организации и да извършат променените изисквани в наредбата. Браншовите организации, подкрепят усилията на финансовото министерство, но са притеснени от кратките срокове, в които търговците трябва да приведат дейността си в съответствие с изискванията. Подмяната на фискалните устройства и инсталацията на софтуер трябва да се случи абсолютно едновременно и на практика невъзможна за изпълнение. Отделно трябва да се предвиди е време за обучение на персонала при промяната на софтуера. Има предложение срокът за въвеждане на новите изисквания на наредбата. Затова настояват вместо от 31 март 2019 г. изпълнението й влезе в сила от началото на 2020 г .


Втората необходима промяна, която отчетоха от Министерството на финансите, е изпращането на данните от касовите бележки в НАП. Всяка касова бележка, издадена от касов апарат в България трябва най-късно да пет минути след издаването си да бъде изпратена на сървърите на Агенцията.

Забранява се издаването на служебни бонове, а издаването на подобни бонове се е превърнало в модел за заобикаляне на правилата, смятат от приходната агенция. Промените предвиждат и премахване на сторно касовата бележки, които досега се издаваха на хартия.

Всяка една бележка се очаква да бъде отбелязан баркод, който да съдържа цялата необходима информация и който би позволил на клиента да участва в лотариите на НАП.

Другата група промени в наредбата са свързани със софтуера на управление на продажбите, която според мнозина е вид лобистки подход. Това са всички системи, при които има компютърен екран и фискален принтер. Проблемът при него е, че би могъл да позволи всяка една издадена бележка да не е фискална.

Те създават много сериозни рискове и нямат никаква правна регулация, отчете Росен Бъчваров (Говорител на НАП).. Той добави, че между 30-70% от продажбите с такива принтери са в "зоната на здрача".

"В досегашната ни практика сме срещали много случаи, в които записите на базата данните на устройствата се намират в Хавай, САЩ, Дубай или на места, при които контролът на данъчната администрация е на практика невъзможен", заяви Говорител на НАП.

Санкции за неиздаване на касова бележка при първо нарушение е 2 000 лв., а за второ 10 000 лв. При системно нарушение на правилата търговският обект би могъл да бъде запечатан в срок до един месец. Това предвиждат измененията в противоречивата наредба № H-18.



info@bulfy.bg или сайт bulfy.bg.



#bulfy.bg

 
 
 

Comments


bottom of page